Paauglystė – nelengvas laikotarpis tiek patiems paaugliams, tiek jų
tėvams. Jos metu vyksta intensyvus vaiko virsmas suaugusiuoju, šiam
sukeliantis daugybę jausmų, o tėvams – klausimų: ar jis vis dar vaikas,
reikalingas priežiūros, o kiek vis dėlto jau galima leisti jam prisiimti
atsakomybę, patirti riziką, išbandyti? Apie tai kalbiname
Individualiosios psichologijos instituto direktorę doc. dr. Rasą
Bieliauskaitę.
Yra posakis „Maži vaikai – maži vargai, dideli vaikai – ….“
Kiek čia tiesos? Ar paauglystė iš tiesų toks sudėtingas, išskirtinis ar
netgi sunkus žmogaus gyvenimo laikotarpis?
Gyvenime kiekvienas mūsų du kartus labai smarkiai augame. Pirmąkart –
per pirmuosius metus po gimimo. Iš emės šis augimas yra susijęs su
nervų sistemos vystymusi ir branda. Todėl tuomet labai svarbios visos
patirtys. Antrasis didysis augimo šuolis, kuris taip pat labai
reikšmingas, įvyksta paauglystėje. Nors paprastai paaugliais laikomi
vaikai nuo dvylikos metų, tačiau vieniems šis gyvenimo tarpsnis ateina
anksčiau, kitiems – vėliau.
Paauglystei būdinga intensyvus fizinis, lytinis brendimas ir labai
dideli nervų sistemos pokyčiai. Per pirmuosius gyvenimo metus pradeda
veikti visi smegenys, o paauglystėje tie neuronų ryšiai
persistruktūruoja, ir vienas su tuo susijusių dalykų yra tai, kad
jauniesiems paaugliams ima iškilti prisiminimai iš ankstyvos vaikystės.
Jie gali netikėtai prisiminti, kad tu tada ir tada man tą ir tą padarei,
pvz., įskaudinai. Tame amžiuje gaminasi perteklinis sinapsių kiekis, ir
smegenyse gali susdaryti labai skirtingi ryšiai. Ir tai priklauso nuo
patirčių, kurias tuo metu paauglys gauna.
Vėlesnės patirtys svarbios lyties tapatumui formuotis – kiek gali žmogus būti patenkintas savo lytimi, savo kūnu.
Bręsdami tiek mergaitės, tiek berniukai susiduria su daugybe lūkesčių
iš tėvų, kokie jie turėtų būti, ir tai taip pat prisideda prie
paauglystės sunkumų. O berniukams padėtį sunkina dar ir visa mūsiškė
moteriška auklėjimo, pedagoginė sistema, kur nėra pakankamai skiriama
dėmesio jų poreikiams, raiškai bei galimybėms.
Dar vienas sudėtingumas – šiandienos paaugliams būdingas gan didelis
atotrūkis tarp fizinės, emocinės ir socialinės brandos. Pavyzdžiui,
vyresni paaugliai – 15, 16 metų – fiziškai ir lytiškai jau yra iš esmės
subrendę, tačiau emociškai dar ne visai, o socialiai – jie dar visiškai
priklausomi nuo tėvų ir dar ilgai tokie bus. Juk šiandien dauguma jaunų
žmonių, kol baigia bakalauro studijas, dažnai yra dar priklausomi nuo
savo tėvų. Viena vertus, tai yra neblogai – jie dar neturi tokių didelių
atsakomybių, gali daug ką išbandyti, tačiau čia taip pat esama
specifinių problemų.
Paauglių kūno keitimasis, lytinis brendimas tikriausiai
trikdo ne tik juos pačius, bet ir jų tėvus? Ką pastariesiems čia reikėtų
žinoti?
Žvelgiant psichoanalitiškai, augančios mergaitės santykis su mama ir
tėčiu yra skirtingas. Taip pat ir berniuko. Liaudiški pasakymai „tėčio
dukrelė“, „mamos sūnelis“ nėra iš piršto laužti. Mergaitė turi ypatingą
santykį su tėčiu, ir labai svarbu, kad ji tėčiui būtų graži, ir jis
matytų jos mergaitiškumą, moteriškumą. Tačiau taip pat labai svarbu, kad
tėtis, augant mergaitei ir tampant paaugle, o vėliau mergina (tėčius
tai dažnai išgąsdina, kai šie staiga suvokia, kad tai jau mergina, jau
nebe vaikas), turėtų išlaikyti tą jausmą, kad čia yra mano dukra, mano
vaikas. Neatstumti (nors pirmasis impulsas gali kilti būtent toks)
dukters, tačiau ir nepritraukti jos per daug arti, kas reikštų
seksualizuotą elgesį. Mergaitė savo ruožtu šiek tiek konfrontuoja su
mama, lenktyniauja, ypač būdama 3-5 metų. Tad labai svarbu, kad mama
neįsitrauktų į tą konkurenciją su dukra dėl tėčio, o suprastų, kas
vyksta. Tačiau tam reikalingas geras santykis tarp vyro ir žmonos. Kad
jie būtų vienas kitam gana artimi ir vienas kitą palaikantys. Tačiau
nors dukra ir konkuruoja su mama, ši jai lieka tas artimiausias objektas
nuo pat kūdikystės. Ir ji tapatinasi su mama.
Vaikystėje (3–5 metais) berniukas panašiai konkuruoja su tėčiu dėl
mamos. Ir čia taip pat iškyla panašūs iššūkiai. Mamai – kad ji per daug
prie savęs nepririštų berniuko, kad berniukas tam tikru metu būtų jos
atstumtas atgal į vyrų pasaulį. Ir nepavydėtų tėčiui mamos, o rastų savo
vietą. Čia yra labai svarbu, kad tėvas pasakytų sūnui: „Tu esi mano
sūnus, ir aš galiu tavimi didžiuotis.“ Tiesa, jei tėvas pats, būdamas
vaikas, nėra girdėjęs tokių žodžių, jam yra sunkiau tą ištarti savo
sūnui. Jis gali abejoti savimi, taip pat abejoti ir sūnumi. Vis dėlto
nors berniuko santykis su mama yra labai glaudus, augdamas jis turi
tapatintis su tėčiu. Meilė tėčiui padeda nekonkuruoti, o tapatintis su
juo. Čia vėlgi labai svarbu tėčiui ir mamai suvokti, kad jųdviejų
santykis yra svarbiausias, todėl jie gali priimti šį vaikų konkuravimą
kaip suaugę ir jį suprasti, ir tai jų neišmuša iš vėžių, jie gali tą
emociškai pakelti. Tyrimai rodo, kad jeigu vaikai perdėtai idealizuoja
priešingos sau lyties tėvą, o pyksta ant tos pačios lyties tėvo, tai
pasditenkinimas santuoka gali būti menkesnis.
Paauglys jau nebe vaikas, bet dar ir ne suaugęs. Tikriausiai
vienas pagrindinių galvosūkių, tuo metu kylančių tėvams – kaip išlaikyti
pusiausvyrą tarp paaugliui dar reikalingos priežiūros ir pasitikėjimo
juo, leidimo būti savarankiškam?
Kalbėdami apie fizinius ir emocinius dalykus, mes suprantame, kad
paaugliai nėra visiškai suaugę, nors norėtų tokie būti. Jie visą laiką
yra tarsi dvigubame vaidmenyje: kartais elgiasi kaip suaugę, kartais –
visiškai kaip vaikai. Ar jiems reikalinga fizinė priežiūra, tokia kaip
maitinimas, rūpinimasis jų sveikata, jų poilsio režimu, tinkamu ugdymu –
tuo, kuo jie patys dar negali pasirūpinti? Tokia priežiūra iš dalies
yra būtina. Kita vertus, paaugliai labai nori būti savarankiški, taip
pat jie tikrai gali daug ką daryti patys. Jų mąstymas jau yra visiškai
susiformavęs, tačiau jie dar neturi patirties, taigi turi daryti ir savo
amžiui būdingas klaidas. Ir tada kyla klausimas, kiek mes jais galime
pasitikėti, kokios turi būti ribos, kiek jiems leisti būti
savarankiškiems ir tas klaidas daryti?
Visų pirma tam, kad galėtume pasitikėti vaiku, nuo pat mažens tėvams
reikia kurti draugišką, pagarbų santykį su juo, kai esama aiškių ribų,
aiškių taisyklių, kurias tėvai kartais gali pakeisti, tai aptardami su
vaikais. Tai vadinama demokratiniu arba autoritetiniu (ne autoritariniu)
auklėjimu. Pasitikėjimas paaugliu gimsta tokioje aplinkoje, vaiko
atsakomybės ugdymo terpėje (tai reiškia, kai suaugęs nedaro už vaiką to,
ką jis pats gali padaryti), kai išlaikomas draugiškas santykis,
bendravimas, vyksta pokalbiai… Šeimoje kalbėjimasis yra ypač svarbus
tiek tarp tėvų, tiek ir su vaikais. Tačiau, kaip žinoma, pakankamai
kalbasi ne visi.
Vis dėlto ne visuomet lengva tėvams prakalbinti paauglį…
Iš tiesų paaugliui taip pat labai svarbu turėti teisę ir nekalbėti,
jei jis to nenori… O norint jį prakalbinti tiesiog reikia būti šalia.
Man labai patinka knyga „Kaip mylėti savo paauglį“. Jos autorius
Campbellas pasakoja, kaip veždamas dukrą iš muzikos mokyklos tyčia
važiuodavo ilgesniu keliu, nes galiausiai dukra jam ką nors
papasakodavo. Taip pat jis žinojo, kad negalima paaugliams užduoti
tiesioginių klausimų, nes šie iš karto „užveria duris“. Svarbu būti
šalia ir išlaukti.
Taip pat labai svarbu nevertinti to, kas jums yra sakoma, o
išklausyti, parodyti, kad girdite, stengiatės suprasti paauglio
poziciją, kaip jis jaučiasi. Ir tada vaikai patys gali padaryti tam
tikras išvadas. Taigi kai esama tokio draugiško santykio ir sugebėjimo
išgirsti, pasitikėti paaugliu tampa labai lengva, nes mes žinome, kuo
jis gyvena. Jei mes leidžiame vaikui atsivesti į namus draugų, jei mes
juos pažįstame. Taigi pasitikėjimui labai svarbus yra žinojimas – vaiko
pažinimas ir žinojimas, kuo jis gyvena. Leidimas jam svajoti, norėti,
matyti kitaip, nei mes.
Kartais daug bendravimo nesklandumų su paaugliais kyla dėl to, kad
mes jiems norime įpiršti savo nuomones. Iš tiesų vaikas perima šeimos
vertybes, jei ši nėra labai konfliktiška, patirdami teigiamų jausmų.
Kita vertus, paauglystėje jis turi įtvirtinti ir savo atskirumą. Vaikai
negali visko perimti iš mūsų, o turi daug ką atrasti patys. Tad dar
vienas pasitikėjimo momentų yra leidimas ieškoti.
Mums kartais atrodo, kad paaugliai klausosi kvailos muzikos, skaito
kvailas knygas ar keistai rengiasi, tačiau nėra išmintinga dėl to su
jais ginčytis. Yra toks pasakymas, kad paauglystėje labai svarbu
„sutarti nesutarti“. Tai reiškia, kad mes sutariame, jog galime turėti
skirtingas nuomones. Mes visada galime išreikšti savo nuomonę, tačiau
čia labai svarbu pažvelgti į savo vidų: ar aš tikrai noriu suprasti savo
vaiko požiūrį, o gal tik noriu manipuliuodamas jam savo požiūrį
įpiršti. Kartais išties sunku tokiai pagundai nepasiduoti. Taip pat nors
mūsų, kaip tėvų, atsakomybė yra didelė, tačiau ne mes vieninteliai
auginame vaiką. Juk vaikas turi ir savo angelus sargus, yra sukurtas
Dievo, turi savo misiją, kurios mes nežinome. Juk šiais laikais nuolat
atsiranda vis naujų profesijų, tad mes net negalime įsivaizduoti, ką
mūsų vaikas dirbs, kokių sugebėjimų bei įgūdžių jam prireiks. Taigi
reikia tą turėti omenyje.
Taip pat labai svarbu įsisąmoninti, kad vaiko patirtis yra kitokia
nei mūsų. Ir mes, kaip suaugusieji, pažindami suaugusio žmogaus gyvenimą
ir su tuo susijusius dalykus, kartais ne visai teisingai suprantame
paauglių potyrius, draugystes, nes mes tai regime per savo prizmę.
Tačiau, žinoma, esama situacijų, kur mes turime nustatyti ribas. Mes
turime daugmaž žinoti, kuo vaikas užsiima. Nors vaikui augant randasi
vis didesnė jo asmeninė erdvė, ir mes jau visko apie jį nebežinome.
Ir čia tėvams dažnai iškyla dilemų, kai nėra aiškaus atsakymo, kaip elgtis.
Vis dėlto negalima nepaisyti vaiko privatumo, nes toks nepaisymas yra
vienas labiausiai vaikus skaudinančių dalykų. Man konsultuojant
suaugusius yra tekę susidurti su tokiomis jų vaikystės trauminėmis
patiritmis, kai, pavyzdžiui, mama perskaitė dienoraštį ar jį netgi
paviešino. Taip pat nėra gerai, kai mama nori visą laiką būti labai
artima dukrai, sakydama, kad jos – geriausios draugės. Kartais tai – per
didelis artumas. Mama yra mama, ir vaikas turi turėti ir savo draugų.
Esama temų, netinkamų kalbėti su mamomis ar dukromis. Jei, tarkime,
mama su dukra ar tėtis su sūnimi dalijasi savo seksualinėmis
patirtimis, tai jau yra ribų peržengimas, netinkamas dalykas. Tačiau,
kita vertus, mes turime rūpintis vaikų švietimu šioje srityje. Taigi į
kiekvieną sitauciją turime žvelgti iš naujo ir spęsti, kaip joje
pasielgti teisingiau.
Kartais tėvai ne visai teisingai supranta, ką reiškia tas
paauglio išklausymas nevertinant. Jie būkštauja, kaip tada formuoti
vaikų, paauglių vertybes?
Vertybės formuojasi pagal tai, ką mes darome, pagal tai, kaip mes
elgiamės realiame gyvenime. O tai, ką sakome, paauglius iš tiesų nelabai
veikia. Išklausymas nevertinant reiškia, kad klausydamiesi mes
nesakome, kad tai gerai ar blogai, juokinga ar kvaila, bet bandome
suprasti, kaip paauglys jaučiasi, kas po tuo slypi. Ir taip pat mes
turime parodyti, kad jį girdime ir suprantame. Tai vadinama aktyviuoju
klausymusi, kai mes perfrazuojame tai, kas mums sakoma. Pavyzdžiui: „Aš
girdžiu, kad tu sakai, jog tau buvo labai pikta, kai mokytoja tave
apibarė ir išvarė iš klasės, kai pamatė, jog neatlikai namų darbų…“ Šiuo
atveju yra svarbiau su vaiku išlaikyti gerą santykį, padėti jam
išreikšti emocijas, nei pasakyti: „Kodėl tu nepadarei namų darbų? –
nebūtų buvę problemos“. Taip kalbėdami, mes pasakome, ką vaikas turėjo
daryti, tačiau nekuriame, nepuoselėjame ryšio. Galbūt jis ir pats
padarys išvadą, kad jei būtų paruošęs namų darbus, viska sbūtų buvę
gerai. Tai pat galima sakyti: „Mano nuomone, aš vienoje ar kitoje
situacijoje elgčiausi taip ar kitaip“. Bet jau tik po to kai išklausei,
kai parodei, kad supratai. Tada jau gali pasiūlyti vaikui pasvarstyti,
kaip tai atrodo iš šalies.
O jei paauglys užsiima tuo, kas jam netinkama, o ne vien nepatinka man… Kaip elgtis tuomet? Ar taip pat tik aktyviai išklausyti?
Ne visai taip. Jeigu jūs pamatysite, kad vaikas, tarkime, žiūri
pornografinius filmus, aišku, kad nesakysite: „Na, žinai man nepatinka…“
Jūs sakysite: „Aš neleidžiu, tu nepilnametis“. Tai yra ribos
nustatymas. Tačiau kalbant apie knygas, filmus, kurie atitinka vaiko
amžių, yra labai naudinga kalbėti su vaiku, apie tai, kas jam patinka.
Ką jam reiškia tai, ką jis skaito, ko klausosi. Ir pasidalinti, kas
patinka man pačiam. Išties gali būti ir labai įdomu sužinoti, kas
patinka skirtingoms kartoms. Nors iš pirmo žvilgsnio tai mums gali
pasirodyti „nesąmonė“, tačiau įsiklausius į tų dainų žodžius, tai gali
pasirodyti visai kitoje šviesoje, mes galime pamatyti prasmę. Man
atrodo, kad vaikai augdami praeina skirtingus etapus. Pavyzdžiui,
prisimenu, kai mano dukros buvo dešimties– vienuolikos metų, mane buvo
apėmęs siaubas, nes jos mėgo žiūrėti „muilo operas“. Tačiau mes kartais
tai žiūrėdavome kartu, kalbėdavome apie tai, ir man pasirodė, kad tos
muilo operos nėra toks jau blogas dalykas, nes ten daug kalbama apie
jausmus. Kita vertus, tie etapai praeina. Praeina ir muzikų, kurios mums
atrodo kvailos, klausymas. Žmogaus augimas yra procesas, skirtas
surasti savo kelią ir tai, kas yra jo. Ir mes to už jį negalime
padaryti, jis turi ieškoti pats.
Kokie yra pavojaus signalai, rodantys, kad jau yra „perlenkta“ į vieną kurią nors pusę – priežiūros ar pasitikėjimo?
Signalas, rodantis, kad priežiūra yra perdėta, – tai maištavimas.
Pavyzdžiui, nesimokymas gali būti viena jo formų. O jei priežiūros per
mažai, vaikas jaučiasi nemylimas, tarsi paliktas vienas su savimi. O
kartais, jei tėvai yra labai vertinantys ir kritiški, paauglys pats
pasirenka „palikto pačiam sau“ poziciją, kad jam reikėtų kuo mažiau
susidurti su nuolatiniais tėvų priekaištais. Paaugliai gali būti liūdni,
o kartais jų liūdesys pasireiškia irzlumu, piktumu.
Paaugliams neretai būdingas netinkamas elgesys gali būti kovos dėl
galios, dėmesio siekimo, keršto mūsų elgesiui išraiška. Taip pat tai
gali būti ir siekis patirti aštrius pojūčius.
Grįžtant prie pasitikėjimo, atsakomybės, reikia vaikams leisti
patirti, rizikuoti, tačiau „legaliai“. Tai yra, važiuoti į stovyklas,
eiti į naktinius žygius, bet visada prieš tai pagalvojus, ar tai yra
pakankamai saugu, ar tos stovyklos turi programą, tinkamai parengtus
vadovus. Netgi toks dalykas kaip atrakcionai, yra visai teigiamas, nes
paauglys čia gali „legaliai“ patirti aštrius pojūčius.
Jei mes neleidžiame vaikui legaliai rizikuoti, jie tai gali imti
daryti nelegaliai – užsiimti socialiniu požiūriu netoleruotinomis
veiklomis (vartoti alkoholį, narkotikus). Taip pat labai svarbu, kad
paaugliai aiškia žinotų tėvų nustatytas ribas.
Beje, kalbant apie priežiūrą, paaugliai kartais „nori“, kad jiems
tėvai ko nors neleistų. Kai nedrįsta draugams atsakyti dalyvauti jų
siūlomoje rizikingoje veikloje, nes bijo būti išjuokti. Tada tėvų
„neleidimas“ yra galimybė pasiteisinti savo draugams, kad esą ne jis
pats bijo ar nenori, bet kad tą draudžia „kvaili“ tėvai.
Kalbant apie paauglio atsakomybę, tėvai neretai skundžiasi,
kad paaugliai nenori vykdyti jiems šeimoje skiriamų pareigų, tyčia
nesistengia jų atlikti gerai. Kaip pakomentuotumėte šią situaciją?
Viena pagrindinių taisyklių – nei už vaiką, nei už paauglį niekada
nereikia daryti to, ką jis pats gali padaryti. O kai mes prašome jų
pagalbos ar patarnavimo, reikalingas bendradarbiavimas, aptarimas drauge
su paaugliu, ką jis gali atlikti. Vis dėlto taip pat reikia būti labai
atidžiam, kad paauglys nepasijustų išnaudojamas (pavyzdžiui, kai jo
prašoma prižiūrėti jaunesnius brolius ir seseris). Žinoma, kiekvienas
šeimos narys turi prisidėti prie bendro šeimos gyvenimo, kiekvienas turi
savo atsakomybės sritį. Tačiau tai turi būti tai aptarta ir susitarta,
atsižvelgiant į šeimos situaciją. O jei jau susitarta, tada galima
reikalauti, kad tai būtų vykdoma. Todėl šeimose, kur esama paauglių,
gerai yra šeimų susirinkimai, kai galima diskutuoti ir aptarti. Ir
priimti aiškų nutarimą, kas bus, jei tai nebus vykdoma.
Tėvai neretai baiminasi, kad vaikystėje padarytos auklėjimo
klaidos yra lemiamos, ir vėliau, paauglystėje, joms „išlindus“, nieko
pakeisti neįmanoma?
Tiesą sakant, mes visi auklėdami vaikus darome klaidų, tačiau,
atrodo, gyvename visai neblogai. Visiškai išvengti klaidų yra neįmanoma,
tačiau labai svarbu, kad būtų geras santykis, ryšys tarp tėvų ir vaiko.
Kad vaikas nesijaustų atstumtas, kad jaustų dėmesį.
Išties auginti, auklėti, ugdyti vaikus nėra lengva. Taip pat nėra
vieno aiškaus atsakymo, nėra vienos tiesos, kad tą reikia daryti tik
taip, o ne kitaip. Mes drauge su vaikais ir kaip tėvai, ir kaip
specialistai, ieškome teisingų sprendimų, kaskart vis iš naujo. Viena
vertus, tai apsunkina gyvenimą, kita vertus – mums suteikia didelę
laisvę, galimybę kūrybiškai mąstyti. Yra netgi tokia Z. ir N. Nekrasovų
knyga „Liaukitės vaikus auklėti – padėkite jiems augti“. Man tas
pavadinimas labai patinka, nes mes visur turime ieškoti aukso vidurio,
bet ne visą laiką galvoti, kaip čia pasielgus teisingai, kaip auklėti,
nerimauti, jog galbūt kažko nepasakėm, nepadarėm, ir tai vaikui turės
neigiamų pasekmių. Išties tai, ką pats vaikas ateidamas į šį pasaulį
atsineša savyje, yra labai daug. Mes gauname vaiką, kurį turime
užauginti ir paleisti į ateitį. Jis nėra mūsų nuosavybė.
Tekstas parengtas pagal Individualiosios psichologijos instituto
direktorės doc. dr. Rasos Bieliauskaitės paskaitą, organizuotą tėvams
seserų eucharistiečių ir organizacijos „Bendrakeliaiviai“, taip pat
naudojant paskaitoje dalyvavusių tėvų klausimus bei pasidalijimą savo
patirtimi.
www.adleris.lt
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą